5 نکته مهم درمورد هواپز
سرخ کن بدون روغن یا هواپز 5 نکته مهم

آیا سرخ کن بدون روغن با هواپز تفاوتی دارد ؟

در این مقاله قصد داریم به این سوء تفاهم بزرگ که بین هواپز (air fryer ایرفرایر) و سرخ کن های رژیمی یا بدون روغن تفاوت وجود دارد پایان بدهیم. توجه کنید که این عناوین تماما یک کار را انجام می دهند . هواپزها یا همان سرخ‌کن‌های رژیمی یا به تعبیر دیگر بدون روغنی هستند که امروزه ترندِ لوازم خانگی در ایران و جهان محسوب می‌شود و جایگزین مناسبی برای سرخ‌کن‌های معمولی شده‌اند.

هواپز
هواپز

فهرست مطالب :

  • معرفی هواپز و اولین برند آن :

  • هواپز air fryer چیست؟

  • هواپزها چگونه کار می‌کنند؟

  • چه غذاهایی را می توان با هواپز ( air fryer) یا سرخ کن بدون روغن پخت؟

  • چه غذاهایی را نمی‌توان در هواپز پخت؟

  • هواپز و سرخ‎کن بدون روغن در هومینو ؟

  • آیا هواپزها سرطان زا هستند؟

معرفی هواپز و اولین برند آن :

غذاهای سرخ شده بدلیل طعم متفاوت و لذیذ از پرطرفدارترین نوع غذاها محسوب می‌شوند. استفاده از روغن زیاد برای پختن غذایی خوشمزه با طعم عالی بسیار آسان است، اما راههای سالم‌تری برای پختن غذای لذیذ وجود دارد.

سرخ کن‎های معمولی بدلیل اینکه غذا داخل روغن غوطه‌ور می‌شود که اصطلاحا به آن سرخ کردن عمیق می‌گویند، دارای کالری بسیار زیادی هستند زیرا در حین سرخ شدن آب از دست می‌دهند و چربی زیادی جذب می‌کنند، به همین دلیل به مرور زمان دچار بیماری های زیادی برای انسان می‌شود.

هواپزها همان سرخ‌کن‌های رژیمی یا بدون روغنی هستند که امروزه ترندِ لوازم خانگی در ایران و جهان محسوب می‌شود و جایگزین مناسبی برای سرخ‌کن‌های معمولی شده‌اند.

این دستگاه اولین بار توسط شرکت فیلیپس الکترونیک طراحی و ساخته شد .

هواپز air fryer چیست؟

هواپز یک نوع وسیله پخت و پز است که برای پخت با حداقل روغن یا حتی بدون روغن طراحی شده‌اند. این دستگاه از گردش هوای گرم برای پختن استفاده می‌کند و بافتی ترد شبیه به سرخ کردن عمیق بوجود می‎آورد.

کارکردن با این وسیله پخت بسیار راحت است و همچنین هزینه استفاده از آنها هم نسبت به  سرخ‌کن‌های عادی و یا فر کمتر است چون از روغن بسیار کمتری برای طبخ غذا استفاده می‌شود در نتیجه سلامت و تناسب اندام شما نیز حفظ خواهد شد.

هواپزها چگونه کار می‌کنند؟

هواپزها با ایجاد یک غبار ریز از قطرات روغن کار می‌کنند که در حضور هوای گرم در اطراف غذا به گردش در می‌آیند و بدلیل کوچک بودنِ فضا گرما را بطور یکنواخت تر به گردش درمی‌آورند و غذا را بدون لکه های داغ و سوختگی ترد می‌کنند.

در واقع سرخ کن بدون روغن (air fryer) به کمک جریان هوای گرمی که از طریق المنت ایجاد می‌شود و توسط فن موجود در دستگاه با سرعت زیاد به گردش درمی‌آید، باعث ایجاد پخت غذا می‌شود. فن قدرتمند داخل سرخ کن بدون روغن گرمای همرفتی ایجاد می‌کند و گرما را به سمت غذا می‌راند به نحوی که بیرون غذا بسیار ترد و طلایی می‌شود و داخل غذا نرم و لطیف باقی می‌ماند.

در این نوع پخت و پز90 درصد روغن کمتر نسبت به روش‌های معمولی مصرف می‌شود ولی از آنجایی که انتقال حرارت از این طریق کمتر از روغن است، فرآیند سرخ کردن با هوا حداقل دوبرابر سرخ کردن با روغن و حالت غوطه وری طول می‌کشد ولی در مقایسه با سرخ کردن یا کباب کردن در فر به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و راحت‎تر است.

به علاوه بسیاری از سرخ‌کن های بدون روغن به زمان کمی برای پیش گرم کردن نیاز دارند که راهی مناسب برای سرعت بخشیدن به آماده سازی غذا به ویژه برای خانواده‌های پرمشغله می‌باشد.

غذا را در سبد سرخ کن که پایین دستگاه قرار دارد می‎گذاریم، گرمای ایجاد شده از طریق سوراخ‌های سبد به تمامی قسمت های غذا توسط فن دمیده می‌شود و همه نواحی غذا را گرم می‌کند.

جریان همرفت 11
جریان همرفت

چه غذاهایی را می توان با هواپز ( air fryer) پخت؟

اکثرا وقتی اسم سرخ کن به میان می‌آید مردم به اولین چیزی که فکر می‌کنند و به ذهنشان می‌رسد مرغ و چیپس سرخ شده است. اما سرخ‌کن‌ها بسیار متنوع‌تر از این هستند.

هواپزها دراندازه‌ها، وزن‌ها و مدل های مختلفی هستند و به فروش می‌رسند. حتی برخی مدل ها دارای برنامه‌های از پیش تعیین شده هستند و شما می‌توانید با یک دکمه به راحتی به انتخاب برنامه بپردازید. شما می‌توانید از از این دستگاه برای پختن بیشتر غذاهایی که معمولا در سرخ کن یا فر پخته می‌شوند استفاده کنید.

سبزیجات به خوبی در سرخ‌کن های بدون روغن پخته می‌شوند و با بافتی سبک و ترد خارج می‌شوند. ماهی و گوشت هم در کاملا پخته می‌شوند. برخی از برندهای سرخ‌کن رژیمی بدون روغن دارای عملکرد جوجه گردان مخصوص پخت مرغ کامل هستند، برخی دیگر دارای عملکرد آبگیری بنابراین می‌توانید از میوه‌های کم آب و پخته و یا خشک شده در میان‌وعده های خوشمزه و یا صبحانه استفاده کنید.

برخی از آنها دارای دو محفظه یا دو سبد جداگانه هستند که بطور همزمان میتوان مواد مختلف را بدون اینکه باهم مخلوط شوند پخت، نظیر سرخ کن دو قلوی دلمونتی دیجیتالی مدل DL 830 که در فروشگاه هومینو موجود می‌باشد.

در کل از هواپز برای پخت انواع کلوچه ها و دونات ها، انواع مدل‌ سیب زمینی سرخ شده، نان‌های خانگی، پیراشکی و پیتزا، همبرگر و حتی سبزیجات مثل کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای، گل کلم، بادمجان و… می‌توان استفاده کرد.

*کبابی کردن، گرم کردن، آبگیری، سرخ کردن و حتی برشته کردن همراه با ۹۰ درصد چربی کمتر نسبت به سرخ کن معمولی از مزیت‌های سرخ‌کن‌های بدون روغن است.

چه غذاهایی را نمی‌توان در هواپز پخت؟

  1. غذاهای کوبیده شده : از قرار دادن خمیر خیس در سرخ‌کن بدون روغن خودداری کنید، اکر میخواهید خمیر خام داخل هواپز قرار دهید أنرا با آرد یا تخم مرغ آغشته کنید
  2. سبزی تازه : سبزیجات برگ دار مانند کاهو و اسفناج خیلی سریع می‌سوزند، باید از سبزیجاتی استفاده کرد که کمی وزن دارند مانند کلم بروکلی
  3. مرغ کامل : اگر حجم غذای داخل سبد زیاد باشد، قسمت نزدیک به المنت میسوزد ولی داخل آن پخته نمی شود ، مرغ را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید و سعی کنی پوست آن بالا قرار گیرد.
  4. پنیر
  5. غلات خام نظیر دانه‌های برنج و ماکارونی خام

هواپز و سرخ‎کن بدون روغن در هومینو ؟

ناسا الکتریک و دلمونتی دو برند معروف در تولید سرخ‌کن‌های بدون روغن هستند. بسته به حجم، اندازه و حتی رنگ مورد نیاز می‌توانید از فروشگاه هومینو کالای مدنظر را انتخاب کنید. چون هواپز کالایی‌ست که روی کانتر آشپزخانه قرار می گیرد و زیبایی آن اهمیت دارد. برای خرید سرخکن رژیمی یا هواپز کلیک کنید.

                           هواپز ناسا هواپز دلمونتی

آیا هواپزها سرطان زا هستند؟

اگر چه استفاده از سرخ‌کن های بدون روغن بسیار آسان است اما برخی از مردم نگران هستند که آیا سرخ‌کن‌ها باعث سرطان می‌شوند؟

پاسخ خیر است.

سرخ‌کن‌های بدون روغن از دمای بالا برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می‌کنند. بنابراین برخی تغییرات فیزیکی و شیمیایی نیز در فرآیند پخت ایجاد می‌شود و ممکن است برخی اجزای شیمیایی مضر برای بدن انسان مانند آکریل آمید نیز تولید شود.

آمریل آمید یک ماده سرطان زاست. روش‌های مختلفی برای تولید آکریل آمید در موادغذایی وجود دارد که این واکنش در زمان پخت با دمای بالا رخ می‌دهد. یعنی حتی اگر از هواپز هم استفاده نکنید، در ووک، ماهیتابه یا فر معمولی به وجود می‌آید.

علاوه بر این، هنوز شواهد کافی مبنی بر ایجاد سرطان آکریل آمید وجود ندارد، حتی اگر خطرات واقعی وجود داشته باشد، یک قدم به عقب برگردید، سرخ‌کن‌های بدون روغن نسبت به سایر دستگاههای پخت و پز دما را منتقل می‌کنند و ایمن‌تر هستند.

بنابراین نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد این ادعا نیست که غذای پخته شده در هواپزها سرطان زاست‌.